REKRUTACJA 2020/2021
31 MAJA – ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PAPIEROSA
31 maja obchodzony jest Światowy Dzień bez Papierosa. Każdego roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) stara się w tym dniu zwrócić uwagę ludzi na kwestię zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych skutków palenia tytoniu.
W naszej szkole obchodziliśmy cały tydzień pod hasłem Stop Nałogom- Z tej okazji odbyła się akcja prac plastycznych o tematyce prozdrowotnej- prace przysłane przez uczniów znajdują się w galerii. Odbyła się również pogadanka psychologa, a dodatkowo rodzice i uczniowie rozwiązywali quiz wiedzy o szkodliwości palenia papierosów, w którym można było wygrać wirtualny milion! Pani Pielęgniarka szkolna przekazała także ciekawe artykuły znajdujące się w linkach:
Weronika Kałuża, Monika Morka, Marlena Kremska- Czech.
Dbaj o swój wzrok
Biorąc pod uwagę, jak ważny jest dobry wzrok, dbanie o niego powinno być częścią codziennych czynności. Oto kilka najważniejszych wskazówek, które pozwolą ci zachować sokoli wzrok.
Co jeść, aby mieć dobry wzrok?
Od dawna wiemy, że witamina A to podstawa zdrowego wzroku. Marchew, słodkie ziemniaki, brokuły, masło, jarmuż, szpinak, jajka, morele, papaja, mango, groszek, mleko, pomidor i dynia to kilka przykładów źródeł tej witaminy. Kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, luteina, witamina C i E również wpływają pozytywnie na nasze oczy.
Chroń oczy
Promienie UV, kurz i zanieczyszczenia powietrza mogą powodować uszkodzenia oczu. Ważne jest zatem, aby odpowiednio je chronić – używaj okularów z filtrem UV i przemywaj oczy zimną wodą po powrocie do domu. Jeśli twoja praca może spowodować uszkodzenia oczu, noś okulary ochronne lub gogle.
Unikaj wpatrywania się w ekran komputera
Ekran komputera powinien znajdować się przynajmniej 20 cm od oczu. Często też zapominamy mrugać, kiedy pracujemy przy komputerze. Co godzinę popatrz w inne miejsce niż ekran komputera i wykonaj ćwiczenia, takie jak obracanie gałek ocznych czy powolne mruganie. Możesz też po prostu wybrać się na krótki spacer.
Dobry wzrok – to dobry uczeń. Porady na dobry wzrok
Prawidłowe widzenie to dobra inwestycja na przyszłość, gdyż konsekwentnie pogarszający się wzrok może przysparzać Ci trudności typowo szkolnych, sprawiać problemy np. podczas aktywności fizycznej, ale również może być ogromnym utrudnieniem w twojej przyszłej karierze zawodowej. Co robić? Zacząć od rzeczy najprostszych- poproś rodziców o pomoc i sprawdźcie czy :
· biurko w domu, przy którym odrabiasz lekcje jest odpowiednio oświetlone (najlepiej gdy możesz dłużej się uczyć przy rozproszonym równomiernym świetle dziennym niż tuż pod lampką i po ciemku).
· biurko najlepiej usytuować prostopadle względem okna. Nawet ręka, którą piszesz ma znaczenie – dla leworęcznych lepiej gdy światło pada z prawej strony i na odwrót.
· warto wziąć pod uwagę przyjazną oku kolorystykę pomieszczenia, jasne kolory i matowe powierzchnie, które nie męczą wzroku (ani psychiki).
· liczy się także odpowiednio dobrane krzesło i zachowanie prawidłowej postawy w trakcie pisania bądź czytania. Proste plecy pomogą Ci nie tylko w zachowaniu zdrowego wzroku, ale także w prawidłowym chodzeniu, oddychaniu, a więc prawidłowemu dopływowi krwi do mózgu.
Przede wszystkim – nie przegapić problemu
W trosce o swój wzrok zwróć uwagę na sytuacje, które mogą świadczyć o tym, że masz problem ze wzrokiem:
- Często mrużysz oczy;
- Przesuwasz się bliżej/dalej od ekranu, tablicy;
- Trzymasz telefon blisko twarzy, nisko pochylasz się nad zeszytem;
- Masz problem z przepisywaniem zdań z tablicy;
- Gubisz miejsce czytania/przepisywania, szybko się męczysz;
- W trakcie czytania pomijasz litery, słowa, albo całe linijki tekstu;
- Długo wpatruje się w jeden obiekt (często przy tym nachylasz głowę, żeby lepiej zobaczyć przedmiot);
Jeżeli zauważasz u siebie takie objawy, nie należy tego lekceważyć. Poinformuj o tym rodziców i wychowawcę. Zgłoś się do twojej pielęgniarki szkolnej, która profilaktycznie sprawdzi czy masz problemy z widzeniem.
Pozdrawiam,
Wasza pielęgniarka szkolna.
Wady wzroku
u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
Wzrok dostarcza nam aż 80% informacji na temat otaczającej nas rzeczywistości.
Z tego też powodu jest on najważniejszym Spośród pięciu zmysłów, jakie posiadamy. Ważne jest zatem, aby odpowiednio o niego dbać.
Jeśli przez jakiś czas występują u ciebie dolegliwości typu:
- niewyraźne widzenie (przez co mrużysz oczy, aby widzieć przedmioty znajdujące się w oddali, wytężasz wzrok, a nawet siadasz bliżej telewizora),
- ból oczu,
- dyskomfort w okolicy oczu,
- suchość oczu,
- zaczerwienienie gałki ocznej,
jest to sygnałem, iż ze wzrokiem coś zaczyna się dziać. Nie czekaj zatem, tylko bezzwłocznie udaj się do okulisty, aby jak najszybciej rozpocząć leczenie. Problemy ze wzrokiem są bowiem częstym powodem kłopotów z nauką i czytaniem u dzieci w wieku szkolnym.
Najczęściej występującymi wadami wzroku u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym są: krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm.
Krótkowzroczność
W XXI wieku coraz częściej krótkowzroczność jest efektem długotrwałego korzystania ze smartfonów, tabletów oraz komputerów. Ich używanie sprawia, iż wpatrujemy się przez długi czas w mały ekran, który emituje nienaturalne dla oka światło, przy jednoczesnym bardzo intensywnym tempie zmiany obrazu. Ważne jest przy korzystaniu z tego typu sprzętu, aby robić sobie przerwy. Po każdych 45 minutach spędzonych przez komputerem, smartofnem, tabletem, należy zrobić 15 minut przerwy.
Oczywiście krótkowzroczność może mieć również podłoże genetyczne, co może powodować zwiększenie wady.
Nadwzroczność
Wada, która przejawia się tym, iż dobrze widzimy jedynie przedmioty znacznie oddalone od nas. Te przedmioty, które zaś znajdują się blisko widzimy niewyraźnie, a obraz jest rozmazany. Co ważne, jeśli nadwzroczność jest niewielka i występuje tylko w jednym oku, nie trzeba jej leczyć, bowiem zazwyczaj wada sama się skoryguje.
Astygmatyzm
Wada, która powoduje nieostre widzenie na każdą odległość. Objawia się zamazanym widzeniem przedmiotów znajdujących się zarówno blisko, jak i daleko.
Jak dbać o wzrok?:
- jeśli masz zdiagnozowaną wadę wymagającą noszenia okularów, noś okular, bowiem ich brak pogłębia wadę,
- stosuj odpowiednią dietę bogatą w antyoksydanty (chude mięso, warzywa, owoce, nabiał),
-ogranicz czas spędzany przed komputerem, smartfonem, tabletem, stosuj przerwy podczas korzystania z wymienianych sprzętów,
- spędzaj czas na świeżym powietrzu.
Wasza pielęgniarka szkolna
Realizując program „Mój piękny uśmiech”, któremu towarzyszy hasło: „Piękny uśmiech każdy ma, kto o zęby swoje dba”, powinniście wiedzieć, że zdrowie zaczyna się od zębów. Należy przynajmniej dwa razy w roku odwiedzić stomatologa, który po zrobieniu przeglądu jamy ustnej, szybko wychwyci uszkodzenia szkliwa naszych zębów, takie, które nie są widoczne gołym okiem. Ubytek zęba, zwany przez nas pospolicie „dziurą”, jest spowodowany nagromadzonymi bakteriami chorobotwórczymi, które uszkadzają ząb wraz z miazgą, co w przyszłości spowoduje ból, a jeżeli spróchnienie będzie byt duże, to może skończyć się nawet wyrwaniem zęba. Bakterie gromadzące się w zębie, są przez nas połykane wraz ze śliną. Następnie dostają się do krwi, a z nią do wszystkich narządów, powodując stany zapalne np.: zapalenie stawów lub mięśnia sercowego czy zapalenie miedniczek nerkowych. Dlatego też, ważne jest, żeby nasze zęby były zdrowe. Przed każdym planowanym zabiegiem operacyjnym lekarz wymaga od pacjenta, żeby zęby wyleczył, bądź usunął, po to, aby nie były one źródłem zakażenia organizmu.
Poniżej przedstawiam wam 5 zasad dbania o jamę ustną.
Pięć ważnych zasad dbania o zdrowe zęby:
- szczotkowanie zębów przynajmniej dwa razy dziennie (rano i wieczorem), a najlepiej po każdym posiłku przez 3 minuty (ruchami okrężnymi i góra - dół) oraz używanie nici dentystycznych,
- używanie pasty z fluorem i szczoteczki do zębów nie więcej niż przez dwa miesiące,
- racjonalne odżywianie (nabiał, owoce, warzywa, pieczywo gruboziarniste),
- żucie gumy bez cukru przez 20 minut po każdym posiłku,
- przynajmniej dwa razy w roku wizyty u stomatologa.
Pozdrawiam,
wasza pielęgniarka szkolna
ŚWIATOWY DZIEŃ RODZINY
„Rodzina to silnik umożliwiający podbój świata, a zarazem bunkier, w którym można się schronić”.
Maxime Chattam
W tym roku Międzynarodowy Dzień Rodziny obchodzimy 15 maja.
Bliskie, serdeczne relacje z rodziną i krewnymi to podstawa szczęśliwego funkcjonowania każdego z nas.
Aktywność zalecana!
Oczywiście spędzamy ten dodatkowy czas aktywnie. Wiadomo bowiem, że najwięcej radości daje wspólna zabawa. Przenosi nas do świata, w którym wszystko jest możliwe, w magiczny sposób buduje i wzmacnia więzi oraz pomaga się solidnie zrelaksować. Dlatego na czas Święta Rodziny zapominamy o laptopach, tabletach czy komórkach! Chwytamy za skakankę, piłkę, zośkę… Gramy w planszówki, karty, statki, „Państwa - miasta"… Wskakujemy na rowery, hulajnogi, do kajaków… Po prostu odkrywamy radość z bycia razem z rodziną!
Uczniowie naszej szkoły wykonali prace plastyczne upamiętniające te miłe chwile spędzone razem z najbliższymi! Zapraszam do galerii zdjęć.
Monika Morka
Ø Pielęgniarka szkolna jest jedynym przedstawicielem medycznym w placówce edukacyjnej.
Ø Sama opiekuje się dziećmi i młodzieżą, monitorując ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
Ø Pielęgniarka pracująca w szkole trzyma pieczę nad zdrowiem uczniów od 6. do 19. roku życia.
Ø Ta praca wymaga samodzielnej organizacji pracy, tak aby udało się m.in. zrealizować testy przesiewowe, wykonywać zabiegi czy prowadzić profilaktykę próchnicy.
Ø Najważniejszą funkcją pielęgniarki szkolnej jest jednak udzielanie pomocy w sytuacjach pogorszenia stanu zdrowia uczniów oraz nagłych wypadkach.
Ø Pielęgniarka pracująca w szkole jest łącznikiem między placówką edukacyjną a ochroną zdrowia.
Ø Największym wyzwaniem w pracy pielęgniarki szkolnej jest spełnić oczekiwania wszystkich: dzieci, młodzieży, nauczycieli, dyrekcji szkół oraz rodziców.
Akcja THINGS TO DO IN QUARANTINE.
Panie anglistki zachęcają do wzięcia udziału w szkolnej akcji THINGS TO DO IN QUARANTINE/ Co mogę robić podczas kwarantanny domowej?
Wykonaj zdjęcie (przedmiotu, krajobrazu, pomieszczenia itp.) obrazujące ciekawą aktywność domową, podpisz jednym zdaniem- PO ANGIELSKU! Zdjęcie wyślij mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 30.05.2020. Każda praca zostanie nagrodzona punktami z zachowania oraz będzie widoczna na stronie szkoły. Liczymy na Twoją kreatywność i poprawność językową! Zapraszamy do zabawy!
Michalina Janosz-Pawlik
6- 12 Maja
Tydzień Polskiego Czerwonego Krzyża
Tydzień Polskiego Czerwonego Krzyża (PCK) obchodzony jest każdego roku w maju. W tym roku wypada on w dniach 6-12 maja. Termin wybierany jest tak, aby zawsze obejmował dzień 8 maja. Wtedy to bowiem obchodzony jest Światowy Dzień Czerwonego Krzyża oraz Czerwonego Półksiężyca ustanowiony w rocznicę urodzin Henri Dunanta- ojca idei tej wielkiej akcji humanitarnej.
Początki Czerwonego Krzyża
Pierwsza organizacja Czerwonego Krzyża (CK) została utworzona w 1863r. Jej inicjatorem był szwajcarski finansista Henri Dunant, który poruszony był ogromem cierpień ludzkich, jakie wyrządziła tocząca się w tamtym czasie wojna. Idea ta bardzo szybko rozprzestrzeniła się nie tylko w Europie, ale i na świecie. W kilka lat później została ona wprowadzona w życie m.in. w Prusach, Belgii, Rosji, Japonii, czy w USA, a zatem obiegła wiele kontynentów. Wagę jej działania doceniono poprzez podpisanie w 1864r. Konwencji Genewskiej, która stanowi o godnym traktowaniu rannych i jeńców. A zatem u podstaw swojego funkcjonowania organizacja miała na celu pomoc ofiarom dotkniętym działaniami wojennymi. Z tego też powodu zajmowała się również i szkoleniami pielęgniarek.
Czerwony Krzyż w Polsce
Czerwony Krzyż w Polsce zaczął działać już w styczniu 1919r., a więc krótko po odzyskaniu niepodległości (we września tego samego roku zostaje przyjęty do Ligii Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża). Spotkaniu, na którym zostaje on powołany do życia patronuje żona Ignacego Paderewskiego- Helena Paderewska, która już wcześniej działała w podobnych organizacjach na terenie Polski. Dla Polski był to najlepszy możliwy moment do powstania tego typu organizacji. Kraj nasz pogrążony był wówczas w licznych walkach: powstanie wielkopolskie, trzy powstania śląskie, czy wojna polsko- bolszewicka. Potrzebna zatem byla pomoc humanitarna na dużą skalę. PCK tę pomoc niosła.
Zakres działania PCK (nazwa Polski Czerwony Krzyż funkcjonuje oficjalnie od 1927r.) zmienił się po 1939r. Od tego momentu organizacja rozpoczęła (obok pomocy ofiarom wojny np. poprzez prace w szpitalach polowych) zajmować się poszukiwaniem zaginionych w trakcie wojny osób. W 1943r. jej działacze zostają nawet poproszeni przez III Rzeszę o dokonywanie ekshumacji zwłok w Katyniu. To właśnie PCK stworzyło wówczas listę 2805 ofiar zbrodni katyńskiej. Również i po II wojnie światowej organizacja prowadziła na masową skalę poszukiwania członków rodzin rozdzielonych w trakcie wojny.
Kolejną zmianę dla PCK przyniósł okres komuny w Polsce, kiedy to ich działalność została znacznie ograniczona. Organizacja nauczyła się wówczas działać niezależnie od państwa. Stała się tym samym samowystarczalna.
Ponad stuletnie doświadczenie sprawiło, iż PCK stał się organizacją niezwykle rozbudowaną. Pomoc w jej ramach niesie ponad 150 tysięcy wolontariuszy na terenie całego kraju. Zakres jej działania jest niesłychanie rozbudowany i obejmuje m.in.:
- akcje honorowego krwiodawstwa
- edukacja z zakresu pierwszej pomocy, zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia
- pomoc ofiarom klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą
- wsparcie dla uchodźców
- dożywianie najuboższych
- prowadzenie placówek interwencji kryzysowej
- dbanie o starsze i samotne osoby
- pomoc rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Z pozdrowieniami
Wasza pielęgniarka szkolna
5 Maja
Światowym Dniem Astmy
WHO: „Zero tolerancji dla ataków astmy”
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, iż astma jest stosunkowo częstą przypadłością. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) na świecie choruje na nią ponad 235 milionów ludzi, a wskaźnik umieralności wynosi ok. 400 tysięcy osób. Szacuje się, iż w Polsce aż
ok. 4 miliony osób ma astmę, z czego połowa z nich nie jest tego świadoma.
5 Maja obchodzić będziemy Światowy Dzień Astmy. Dzień ten obchodzony jest od od 1998r. W każdy pierwszy wtorek maja. Obchody te mają na celu kształtowanie społecznej świadomości na temat przewlekłego zapalenia dróg oddechowych atakującego przede wszystkim oskrzela, bo tym właśnie jest astma. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej jakie są jej przyczyny, objawy oraz sposoby leczenia.
OBJAWY głównie to:
- duszność
- świszczący oddech
- uczucie ugniatania i kłucia w klatce piersiowej
- kaszel
Częstotliwość występowania powyższych objawów jest różna: od kilku razy w ciągu dnia/tygodnia, jak i rzadziej (kilka razy w miesiącu). Wyraźne ich nasilenie następuje w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego. Nie oznacza to jednak całkowitego wyeliminowania sportu z życia astmatyka. Mówimy tu raczej o unikaniu sportu wyczynowego.
PRZYCZYNY:
Dokładne przyczyny zachorowania na astmę nie są znane. Możemy je jednak sklasyfikować w dwóch czynnikach: genetycznym (wrodzonym) oraz środowiskowym (głównie zanieczyszczenie powietrza, ale także np. szkodliwe warunku pracy). Zdarza się jednak, iż do rozwoju astmy dochodzi wskutek częstych nieleczonych stanów zapalnych dróg oddechowych.
LECZENIE:
Niestety astma jest chorobą nieuleczalną. Jednak przy odpowiednim postępowaniu można zapanować nad jej objawami. Jako że astma najczęściej ma podłoże alergiczne podstawa jej leczenia są sterydy wziewne. Czasami jednak trzeba je połączyć z lekami rozszerzającymi oskrzela. Możemy zatem mówić o dwóch grupach leków:
- działających doraźnie (inhalatory szybko rozszerzające oskrzela, przez co ułatwiające oddychanie)
- działających przeciwzapalnie (zwalczających stany zapalne będące przyczyną dolegliwości).
Nowoczesna medycyna pozwala jednak na jednoczesne zażywanie obu leków poprzez wziewy inhalacyjne. Każdy astmatyk powinien zatem posiadać przy sobie inhalator, a także pamiętać o stosowaniu się do wskazówek i zaleceń lekarza, wtedy bowiem prowadzić może normalne życie.
Działania WHO w ramach walki z astmą przebiegają w myśl hasła „Zero tolerancji dla ataków astmy”. Tym samym organizacja ukierunkowuje swoje działania na uświadamianie społeczeństwa, zarówno osób zdrowych (uświadamianie czym jest astma oraz jak pomóc koledze/koleżance na wypadek wystąpienia duszności), jak i samych astmatyków (uświadamianie m.in. jak ważne jest zażywanie leków i stosowanie się do zaleceń lekarza).
Z pozdrowieniami
Wasza pielęgniarka szkolna
Święta majowe…
Jak co roku rozpoczynamy obchody świąt majowych:
1 maja – Święto Pracy
2 maja – Święto Flagi
3 maja – Święto Konstytucji 3 Maja.
Święto Pracy to międzynarodowe święto klasy ludzi pracujących, które obchodzone jest corocznie 1 maja, począwszy od 1890 roku. W Polsce Święto Pracy jest świętem państwowym od 1950. Wprowadzone zostało w celu upamiętnienia wydarzeń z pierwszych dni maja 1886 roku w Chicago. Krwawo stłumiono wtedy strajk robotników.
Święto Flagi postanowiono ustalić 2 maja z kilku ważnych powodów. W tym dniu w 1945 r. biało-czerwone flagi zawieszone zostały przez polskich żołnierzy w Berlinie między innymi na siedzibie niemieckiego parlamentu. W tym samym dniu obchodzone jest również Święto Polonii i Polaków za granicą. Święto zostało ustanowione w Polsce 20 lutego 2004 r. a obchodzone od 2 maja tego samego roku.
Święto Konstytucji 3 Maja. Uchwalona w 1791 roku była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną, spisaną konstytucją. Konstytucja 3 maja została ustanowiona ustawą rządową przyjętą tego dnia przez Sejm Czteroletni. Konstytucja zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, odbierając prawo głosu i decyzji w sprawach państwa szlachcie nieposiadającej ziemi (gołocie), wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz oddawała chłopów pod ochroną państwa. Konstytucja zniosła liberum veto. Zdaniem dwóch jej współautorów: Ignacego Potockiego i Hugona Kołłątaja była „ostatnią wolą i testamentem gasnącej Ojczyzny”.
Obecnie w Polsce czas ten kojarzy nam się z radosnym świętowaniem na łonie przyrody w gronie rodziny i przyjaciół. Niestety w tym roku jest to bardzo ograniczone. Hasło obchodów tych świąt w powiecie wodzisławskim: Świętuj w domu. Niebawem znów będziemy razem. (https://wodzislaw-slaski.pl/3-maja-swietujwdomu-niebawem-znow-bedziemy-razem)
Wspólnie na lekcjach online rozmawialiśmy na temat tych świąt, oglądaliśmy prezentacje, mamy ogłoszone konkursy związane ze świętami majowymi. Zachęcamy wszystkich do:
1. odwiedzenia strony:
https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/flaga-polski-5-faktow-na-dzien-flagi/
2. obejrzenia filmiku Fundacji Uniwersytet Dzieci o powstaniu Konstytucji 3 Maja:
https://www.youtube.com/watch?v=-GBAolHelHs
oraz
https://gwo.pl/konstytucja-3-maja-p4611
3. zrobienia kotylionu z okazji święta flagi. Jak zrobić kotylion? Oto trzy różne sposoby:
https://www.youtube.com/watch?v=K0TssmPiYcM
https://www.youtube.com/watch?v=ciISVdgOLMk
https://www.youtube.com/watch?v=-5Rp51gqJDA
4. przyłączenia się z rodzicami do akcji #mojaflaga. Biuro Programu „Niepodległa” już po raz kolejny zaprasza do tej akcji organizowanej z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Jej ambasadorami są wszyscy, którzy wywieszają biało-czerwoną flagę podczas świąt państwowych i w ważnych momentach życia. Zachęca do sfotografowania swojej flagi i podzielania się zdjęciem w mediach społecznościowych z oznaczeniem #mojaflaga. Akcja skierowana jest do wszystkich Polaków i przyjaciół Polski. Chodzi o to, aby wywieszać flagę nie tylko 2 maja, ale przez cały weekend majowy oraz dla uczczenia ważnych rocznic. (https://edupolis.pl/niepodlegla-mojaflaga-swietujmy-razem/).
Życzymy radosnego świętowania!
Barbara Mertas-Mikołajec
Jak zachować równowagę fizyczną i psychiczną w dobie epidemii?
W jednym z wcześniejszych artykułów zostało wspomniane, że ważny w każdym czasie a teraz szczególnie jest ogólny stan naszego organizmu, a zależy on od higienicznego i zdrowego trybu życia. Na czym polega? Ma on trzy podstawowe składowe:
• zdrowe odżywianie
• aktywność fizyczna
• równowaga psychiczna
W tym artykule rozwiniemy głównie aspekt dotyczący odżywiania.
Obecny czas, kiedy długo jesteśmy w domu i mamy więcej czasu dla siebie i dla rodziny jest doskonałą okazją aby przyjrzeć się swoim błędom żywieniowym i naprawieniu ich.. Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
• jak wygląda moje śniadanie?
• czy często jem przekąski między posiłkami?
• czym gaszę pragnienie?
• ile warzyw i owoców wczoraj zjadłem?
Niektórzy reagują też na stres i niepokój związany z otaczającymi wydarzeniami nadmiernym jedzeniem co może przysporzyć kilogramów. Nie popadnijmy też w drugą skrajność – to nie czas na odchudzanie się bo może się to dla nas skończyć psychicznym i fizycznym fiaskiem. Dobra dieta, która uchroni nas przed przytyciem nie powinna wymagać głodzenia się. Wykorzystajmy ten czas aby jeść ZDROWIEJ. Czyli jak?
Podstawą dobrej diety jest urozmaicenie oraz unikanie wysokoprzetworzonej żywności – mamy więcej czasu więc jest to dobra okazja aby zamiast kupować gotowe posiłki takie, po które sięgamy często z wygody, lenistwa czy zabiegania wykorzystać tą okazję żeby nauczyć się gotować, piec i to nie musi być wcale ani trudne ani nudne wręcz może być świetnym sposobem na nudę a również dobrą okazją do rozwijania swoich talentów. W internecie jest mnóstwo propozycji, z których można skorzystać i popróbować swoich sił: można samodzielnie upiec chleb nawet nie mając drożdży, które aktualnie są trudnodostępne, popróbować komponowania różnego rodzaju sałatek warzywnych i owocowych, chipsy zamienić na zdrowsze owsiane ciasteczka, a nawet zrobić domowego "kebaba".
Co i jak jeść?
• WARZYWA I OWOCE – minimum 400g dziennie; to wcale nie tak dużo przyjmując, że jedno jabłko ma 150g, sałatka do obiadu 150g, a 100g stanowi dodatek do kolacji;
zawierają witaminy, składniki mineralne i błonnik – związki te chronią DNA komórek, regulują działanie hormonów oraz stymulują układ immunologiczny; najlepiej wybierać warzywa i owoce sezonowe oraz mrożonki – ta forma przechowywania powoduje najmniejsze straty witamin; wartościowe są również kiszonki jak ogórki czy kapusta najlepiej oczywiście samodzielnie je ukisić;
• PRODUKTY ZBOŻOWE – najlepiej pełnoziarniste pieczywo, makaron, brązowy ryż, grube kasze: gryczana, jęczmienna; zawierają błonnik, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne jak cynk i magnez; produkty pełnoziarniste dają uczucie sytości a poprzez to utrzymują prawidłową masę ciała, obniżają cholesterol
• MLEKO I JEGO PRZETWORY – najlepiej fermentowane i bez dodatku cukru: kefir, maślanka, jogurt – zawierają probiotyki czyli korzystne dla naszego zdrowia drobnoustroje podnoszące naszą odporność i usuwające toksyczne związki z naszego organizmu
• PRODUKTY DOSTARCZAJĄCE BIAŁKA – chude mięso, jajka, rośliny strączkowe jak groch czy fasola oraz tłuste ryby morskie ( tłuste ryby morskie zawierają kwasy omega3, które chronią przed miażdżycą, zawałem, udarem;
• PIJ DUŻO WODY – około 2 litry najlepiej z dodatkiem cytryny, imbiru, mięty
Jedz około 5 posiłków dziennie podzielonych na mniejsze porcje ale zjadane w regularnych odstępach czasu.
• Unikaj cukru – jest powodem otyłości, cukrzycy, próchnicy zębów; zastąp słodycze innymi przekąskami: warto pokroić warzywa czy owoce na kawałki lub w słupki, np. marchewkę, kalarepkę, jabłko, rzodkiewki i sięgać po nie w ramach przekąski, dobrym zamiennikiem słodyczy będą też nasiona czy orzechy
• Unikaj soli – jest powodem nadciśnienia, udarów, nowotworów – dodawaj zamiast soli więcej ziół
Zrób własny warzywniak na parapecie czy balkonie – wyhoduj własny szczypior, pietruszkę.
Ważne też aby poszczególne grupy produktów były spożywane w odpowiednich proporcjach, przedstawia je poniższa piramida żywienia:
JAK BEZPIECZNIE CIESZYĆ SIĘ PRZYRODĄ
Od 20.04.2020 zniesiony zostaje zakaz wstępu do lasów i parków oraz umożliwione zostanie poruszanie się rekreacyjne, dodatkowo osoby powyżej 13 roku życia mogą poruszać się samodzielnie a nie jak wcześniej w towarzystwie dorosłego. Co to oznacza w praktyce? Do lasu można wejść bez narażania się na kary administracyjne natomiast z użytku wciąż pozostaje wyłączona infrastruktura towarzysząca – parkingi, ścieżki edukacyjne, wiaty czy miejsca biwakowe. Wybranie się na spacer do lasu niesie ze sobą szereg korzyści jednak nadal trzeba zastosować podstawowe środki ochrony osobistej oraz trzymanie dystansu 2 metrów od pozostałych spacerowiczów.
O czym trzeba pamiętać przed wyjściem do lasu?
- jeśli mieszkasz w bloku – najlepiej unikać windy
- stosowanie rękawiczek ochronnych i masek
- unikanie transportu zbiorowego w miarę możliwości
- wybieranie rzadziej uczęszczanych miejsc
- na spacery wybieramy się samotnie lub w gronie osób z którymi spotykamy się na co dzień
- lasy najmniej uczęszczane są w godzinach porannych i wieczornych – to właśnie wtedy najlepiej udać się na spacer
- unikanie dotykania powierzchni oraz korzystania z wiat, ławek – szeroko pojętej infrastruktury
- użycie środków odstraszających komary i kleszcze
Spacer jest jedną z najpowszechniejszych form rekreacji, pozwala na utrzymanie kondycji i zdrowia na dobrym poziomie. Do zalet leśnych wędrówek zaliczamy również:
- czyste powietrze wynikające z ilości roślinności. Oprócz dotlenienia ma też korzystne działanie na odporność, układ krążenia czy nerwowy.
- zieleń – działa kojąco, uspokajająco co powoduje że las jest idealnym miejscem na wyrwanie się z miasta
- drzewa wydzielają olejki eteryczne które mają zbawienny wpływ na nasz układ oddechowy - ruch powoduje wydzielenie hormonu szczęścia
Przed wybraniem się do lasu musimy zadbać o to aby nie wrócić ze spaceru z kleszczem. Ich aktywność zaczyna się już w styczniu a sezon kończy wraz z pierwszymi przymrozkami. W ostatnich latach w polskich lasach jest ich coraz więcej. Pajęczaki te mogą przenosić trudne do wyleczenia choroby , na przykład boreliozę.
Jak ograniczyć ryzyko kontaktu z kleszczem?
Na pewno pomoże noszenie odzieży zakrywającej nasze ciało – długie spodnie, długi rękaw. Niestety latem może być to niekomfortowe dlatego dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie preparatów ochronnych. Trzeba pamiętać że zazwyczaj wymagają one stosowania w konkretnych odstępach czasowych. Warto też unikać przebywania w wysokich trawach, zaroślach.
Kleszcze w swojej ślinie posiadają substancje znieczulające – z tego powodu nie czujemy ukąszenia.
Dlatego powinniśmy pamiętać o dokładnych oględzinach swojego ciała po spacerze, włącznie z częściami zakrytymi przez ubrania.
KARTKA DLA MEDYKA
Pandemia koronawirusa i związana z tym konieczność prowadzenia nauki w trybie zdalnym to trudny czas dla nas wszystkich. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2, mimo że pozostają w domach, znaleźli sposób, aby zrobić coś dobrego dla innych.
Aktywnie wzięli udział w ogólnopolskiej akcji „Kartka dla Medyka” zorganizowanej przez Szkolne Koło Wolontariatu oraz pedagoga szkolnego. Stworzone przez nich prace są wyrazem szacunku i wdzięczności dla Służby Zdrowia za ich trud i pełną poświęcenia pracę.
Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów. Zapraszamy do zapoznania się ze zdjęciami wykonanych przez nich kartek w zakładce „Galeria”.
Anna Kałusek
WZMOCNJI SWOJĄ ODPORNOŚĆ
Odporność to system obrony organizmu, naturalna bariera, która chroni nas m.in. przed wirusami i bakteriami, a w efekcie przed zachorowaniem. To od niej zależy, jak często chorujemy. Odporność kształtuje się od pierwszych dni życia nawet do 18 roku życia.
Nasz organizm wyposażony jest w mechanizm, który ma za zadanie zwalczać różnego rodzaju infekcje. Ten mechanizm, chroniący nas przed zagrażającymi antygenami to układ odpornościowy. Odporność to zdolność organizmu do przeciwdziałania niekorzystnemu wpływowi patogenów przedostających się do jego wnętrza – wirusów, grzybów, bakterii. A jeśli już któreś z nich jednak dostaną się – szybkie pozbycie się ich za pomocą tworzących się przeciwciał, produkowanych przez komórki limfocyty B.
Sprawne działania naszego układu odpornościowego zależy od ogólnego stanu zdrowia oraz stylu życiu. Odporność mogą obniżać m.in.:
- palenie papierosów,
- nieprawidłowe odżywianie,
- niedostateczna ilość snu,
- brak aktywności fizycznej oraz przewlekły stres.
Choroby odkleszczowe
Drodzy uczniowie, szkoda, że nie mogę z Wami widzieć się osobiście, aby przekazać Wam informacje dotyczące kleszczy. Nadeszła wiosna, kleszcze wybudziły się i mogą nas zaatakować podczas spacerów. Nie każdy kleszcz jest nosicielem chorób, niektóre kleszcze mogą wywołać boreliozę lub kleszczowe zapalenie mózgu. Przeciw boleriozie szczepionek nie wynaleziono. Przeciw KZM jest szczepionka (3 dawki).
Kleszczowe zapalenie mózgu (KZM) - to bardzo niebezpieczna choroba, która atakuje ośrodkowy układ nerwowy, wywołują ją wirusy Flaviviridae. W 7-14 dniu po kontakcie z kleszczem pojawiają się zawroty głowy, nudności, wymioty,
w początkowej fazie choroba przypomina grypę lub schorzenie górnych dróg oddechowych, chory jest osłabiony, po tygodniu objawy ustępują. W drugiej fazie chory ma bóle mięśni kończyn, bóle karku i gałek ocznych tzw. ucisk pozagałkowy, drżenie kończyn, zaburzenie świadomości, pamięci, koncentracji, oczopląs, czasem zaburzenie mowy i połykania, podwyższoną temperaturę - około 40 stopni gorączki. W trzeciej fazie - występuje również porażenie kończyn. W przypadku zapalenia mózgu i rdzenia czeka chorego wielomiesięczna rehabilitacja.
Boreliozę wywołują bakterie z grupy krętków Borelia burgdorferi, które po wniknięciu do organizmu w ciągu 1-3 tyg. wywołują objawy stawowe, neurologiczne
i skórne, atakują tkankę łączną, mięśniową i nerwową. Dobrze jest, gdy pojawi się rumień wędrujący wtedy wiemy, że mamy do czynienia z boreliozą, ale rumień pojawia się rzadko (w 10% u dzieci i w 30% u dorosłych) występują objawy grypopochodne. Jeżeli do leczenia nie włączy się antybiotyków to borelioza przechodzi w fazę rozsianą. W ciągu kilku miesięcy występują objawy wtórne: zapalenie stawów zaburzenia kardiologiczne i zaburzenia neurologiczne [21]. Po roku borelioza przechodzi w fazę przewlekłą: gorączka, dreszcze, bóle gardła, bóle i sztywność stawów, tiki mięśniowe, podwójne widzenie, zaburzenie mowy
i orientacji. W 15-40% przypadków pojawia się neurobolerioza: drżenie mięśni, niedowłady, drgawki, porażenie nerwów czaszkowych, otępienie. Leczenie boreliozy jest długie-antybiotykami. Wykrywanie za pomocą testu: Elisa lub Western Blota.
Realizując program „Choroby odkleszczowe”, należy przestrzec rodziców i młodzież, aby używali repelentów, a po przyjściu ze spaceru, brali prysznic i dokładnie oglądali swoje ciało czy nie ma kleszczy.
Zadaniem pielęgniarki – edukatora jest informowanie rodziców i nauczycieli aby zwracali uwagę na wszystkie zmiany w zachowaniu dzieci, które dotąd nie wystąpiły np. zaburzenia snu, koncentracji, trudności w uczeniu się, zapamiętywaniu, zgłaszanych częstych bólach głowy, mięśni, stawów, zębów, unikaniu towarzystwa i zabawy, albo nadmiernej pobudliwości, czy agresji. Należy zrozumieć przyczynę złego zachowania dziecka, czasem wystarczy właściwie dobrać leki, aby pomóc mu w chorobie niż postrzegać dziecko jako trudne, krnąbrne, agresywne, pozbawione logicznego myślenia i nadającego się tylko do nauczania specjalnego. To ważne, aby szczególnie w okresie dojrzewania, buntu, rozchwianej psychiki z powodu burzy hormonów, a na dodatek towarzyszącej boreliozie wesprzeć chorego podczas leczenia. Często chorobie tej towarzyszy depresja i myśli samobójcze, dziecko musi wiedzieć, że jest kochane, a dom i szkoła to azyl bezpieczeństwa.
Pozdrawiam,
Wasza pielęgniarka szkolna.
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
Dzień 14 kwietnia jest świętem państwowym pod nazwą Święto Chrztu Polski, które zostało wprowadzone ustawą z dnia 22 lutego 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 656) o ustanowieniu Święta Chrztu Polski.
Przyjęcie przez Mieszka I chrztu w roku 996 zapoczątkowało proces chrystianizacji Polski, a co za tym idzie włączenie państwa polskiego do grona chrześcijańskich nowoczesnych krajów oraz szybkiego rozwoju i wzrostu znaczenia wśród państw Europy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1509) o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych jest to święto, w którym należy wywiesić flagę Polski.
https://liblink.pl/Y49LjFDOI6
PROFILAKTYKA PEDAGOGA
DRODZY RODZICE !!!!
Choć większość dzieci ma pokoje pełne atrakcyjnych zabawek, to i tak to nie uchroni ich od nudy. Warto pamiętać, że dla uczniów to także niełatwy czas. Oddzieleni od swoich rówieśników, ulubionych osób i rozrywek często bywają nieznośni. Co zrobić, by „odciągnąć” nasze dzieci od telewizorów, tabletów i telefonów komórkowych? Czasami wystarczy uruchomić w sobie dziecięcą fantazję, by na nowo odkrywać urok w dobrze znanych zabawkach, przedmiotach, materiałach i produktach codziennego użytku. Proponuję Państwu zestawy zabawowych inspiracji.
ZABAWY – EKSPERYMENTY
ZABAWY RUCHOWE
ZABAWY DYDAKTYCZNE I ROZWIJAJĄCE LOGICZNE MYŚLENIE
ORAZ KONCENTRACJĘ UWAGI
ZABAWY TEMATYCZNE
ZABAWY SŁUCHOWE
ZABAWY STYMULUJĄCE SFERĘ EMOCJONALNO - SPOŁECZNĄ
ZABAWY ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ
Zabawy znajdują się w zakładce PEDAGOG
Instrukcja zdejmowania rękawiczek ochronnych :
Zdejmowanie rękawic warto zacząć od uchwycenia jednej z nich na wysokości nadgarstka w taki sposób, by nie dotykać skóry przedramienia, a w dalszej kolejności należy wywrócić ją wewnętrzną stroną na wierzch.
Po zdjęciu pierwszej rękawicy trzymaj ją w drugiej ręce, do której przyłóż palce, wsuwając je pod rękawiczkę i zwijając ją wzdłuż dłoni.
Zdjęte rękawiczki wyrzuć do kosza i dokładnie umyj ręce wodą z mydłem lub detergentem zawierającym minimum 60-procentowy alkohol.
Instrukcja prawidłowego zakładania i ściągania maski ochronnej:
- Przed użyciem maseczki dokładnie umyj lub zdezynfekuj ręce.
- Przyłóż maseczkę starannie do twarzy w okolicy ust i nosa i rozłóż ją tak, by dobrze przywierała (bez żadnych szczelin pomiędzy twarzą a maską).
- Jeśli maseczka ma metalowy pasek, spróbuj go zlokalizować i rozmieść na twarzy tak, by środek był w okolicach nosa.
- Nigdy nie dotykaj maseczki w trakcie jej noszenia. Jeśli ci się to zdarzy, dokładnie umyj lub zdezynfekuj ręce.
- Wymień maseczkę higieniczną na nową, kiedy stanie się wilgotna.
- Nigdy nie używaj ponownie maseczki ochronnej jednorazowego użytku.
- Jeśli chcesz zdjąć maseczkę, to bez dotykania przedniej części chwyć za wiązanie z tyłu i je rozwiąż (jeśli maska zaczepiana jest na uszy, to zacznij po kolei zdejmować każde łączenie).
- Po zdjęciu jednorazowej maseczki od razu umieść ją w koszu na śmieci z zamykaną klapą.
- Na koniec zadbaj o higienę rąk, umyj je i zdezynfekuj.
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/