Szkoła Podstawowa nr 2 w Pszowie

"Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka

i trzeba o nią dbać"

ojciec polskiej logopedii Leon Kaczmarek

 

mgr Monika Morka

Na zajęcia logopedyczne kierowani są uczniowie, u których po przesiewowym badaniu logopedycznym stwierdzono wadę wymowy.

Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem lub grupowo. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości ucznia. Podczas zajęć logopedycznych usuwane są wszelkie zakłócenia, zburzenia komunikacji językowej oraz przezwyciężane są problemy uczniów mających kłopoty z mówieniem, pisaniem i czytaniem. Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych proponowane są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie, np. fonologiczne, pragmatyczne, syntaktyczne i morfologiczne.
Terapia logopedyczna w szkole prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia ucznia opieką logopedyczną. Niezwykle ważne jest, by w sytuacji pojawienia się jakichkolwiek zaburzeń, jak najwcześniej podjąć terapię logopedyczną i kontynuować ją aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.
Podjęcie terapii logopedycznej oznacza konieczność utrwalania uzyskanych efektów w domu. Szczególnie trzeba o tym pamiętać! Nawet kilkuminutowe, ale codzienne ćwiczenia rodzica z dzieckiem pozwolą osiągnąć sukces!


„Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci”

 

Szanowni Rodzice!

Jeżeli wymowa Waszego dziecka budzi wątpliwości, nie bagatelizujcie tego problemu. Udajcie się niezwłocznie do logopedy, gdy:

  • dziecko podczas mówienia wsuwa język między zęby,
  • mowa jest świszcząca, nieprzyjemna dla ucha,
  • w czasie mówienia wykrzywia wargi w którąś stronę,
  • wymawia głoski ustne przez nos lub ma trudności z wypowiadaniem głosek nosowych,
  • głoski dźwięczne (w, z, d, b, g, ż, dż) zastępuje ich bezdźwięcznymi odpowiednikami,
  • nieprawidłowo realizuje głoskę r lub zastępuje ją głoskami j, l w szóstym roku życia,
  • zamiast głosek k, g mówi t, d, a l-j,
  • pięciolatek głoski: sz, ż, cz, dż zastępuje głoskami s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź,
  • opuszcza głoski, części wyrazów lub mówi niezrozumiale i niewyraźnie.

 

Po badaniu logopeda może ocenić stan rozwoju mowy dziecka i ewentualnie skierować do specjalistów: ortodonty (wady zgryzu, anomalie w uzębieniu), stomatologa (konieczność podcięcia wędzidełka), laryngologa (badanie słuchu), neurologa, psychologa, surdologopedy (niedosłuch), neurologopedy. W przypadku stwierdzenia zaburzenia mowy, po uzyskaniu zgody rodziców, podejmuje terapię.

 

Najczęstszymi wadami wymowy są:

  • sygmatyzm – nieprawidłowa realizacja głosek szeregów : s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż,
  • parasygmatyzm – zamienianie wyżej wymienionych szeregów głosek,
  • rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski r,
  • pararotacyzm – zastępowanie głoski r głoską l lub j,
  • kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski k,
  • parakappacyzm – zastępowanie głoski k głoską t,
  • gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski g,
  • lambdacyzm – zastępowanie głoski l głoską j, ewentualnie r,
  • paragammacyzm – zastępowanie głoski g głoską d,
  • bezdźwięczność – realizacja głosek dźwięcznych bezdźwięcznie,
  • dyslalia całkowita – nieprawidłowa realizacja kilku lub nawet kilkunastu głosek, przez co mowa jest niezrozumiała,
  • jąkanie i niepłynność mowy.

 

Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, w szczególności w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.

Zegar

Kalendarz

September 2017
S M T W T F S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30