Szkoła Podstawowa nr 2 w Pszowie

Witamy na zmodernizowanej stronie internetowej naszej szkoły. 

Informacje na temat sprawdzianu znajdują się pod adresem:

http://www.oke.jaworzno.pl/www2/index.php/sprawdzian


 

WALENTYNKI 2016

Walentynki to święto zakochanych i zaprzyjaźnionych. To ciekawy sposób na rozgrzanie serc w czasie zimy i wzmocnienie przyjaźni. Szczególny dzień, na który warto starannie przygotować coś wyjątkowego. Jak co roku z okazji Walentynek ruszyła Poczta Walentynkowa!

 

Kartki Walentynkowe można było wrzucać do dnia 12 lutego do specjalnej skrzynki.  Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem!
Magii tego święta dali się unieść wszyscy uczniowie od pierwszaków, aż po ostatnią klasę! Listy od tajemniczych wielbicieli zostały dostarczone do swych adresatów przez dwie urocze i przesympatyczne listonoszki – miały naprawdę sporo pracy, bowiem wysłaliście w tym roku sporo serdecznych słów. Cały dzień przebiegł w miłej atmosferze, którą dodatkowo wzmocniły „ zakochane kawałki " puszczane na przerwie!

Tekst opracowała pani Monika Morka


 

Gra logiczna „Zamknięci w świecie lektur”

11 lutego nasza szkoła wzięła udział w grze logicznej „Zamknięci w świecie lektur”, która odbyła się w pszowskim Gimnazjum. Do zabawy zostały wytypowane trzy osoby: Emilia Hes, Daria Napiórkowska, Robert Patała. Celem gry było propagowanie wśród dzieci nawyków czytelniczych. Uczniowie zostali uwięzieni w sali zamkniętej na klucz. Żeby go odnaleźć i dzięki temu wydostać się z klasy, musieli po drodze uporać się z niezliczoną ilością zagadek czytelniczych. Zadania wykonywali krok po kroku, zgodnie ze wskazówkami, w przeciwnym razie nie znaleźliby ukrytego klucza. Uczniowie mieli 45 minut na wydostanie się z klasy. Wszystko, co znajdowało się w sali było dla nich podejrzane. Nie przeoczyli niczego i dokładnie sprawdzali każdy kąt. Zmaganiom towarzyszyło ogromne  napięcie i niepewność, czy uda się opuścić zamknięte pomieszczenie. Naszej drużynie udało się wydostać z klasy po 25 minutach. Zabawa uświadomiła uczniom, że czytanie nie musi być nudne, a znajomość podstawowych lektur jest wręcz niezbędna do funkcjonowania we współczesnym świecie.  

 Tekst opracowała pani Bogusława Konieczny


 

 

Postępowanie rekrutacyjne do Szkoły Podstawowej nr 2  w Pszowie w roku szkolnym 2016/2017-

ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI REKRUTACJA 2016/2017 w MENU GŁÓWNYM "NASZA SZKOŁA".


 

 

Dnia 23 stycznia 2016 roku już po raz kolejny odbyła się zabawa karnawałowa zorganizowana przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2 w Pszowie. Przybyli goście bawili się na sali w Ochotniczej Straży Pożarnej w Pszowie, a do tańca przygrywał DJ,  który – sądząc po „pełnym parkiecie” i dobrych humorach tańczących - zaspokoił wszystkie gusta muzyczne uczestników zabawy. Celem imprezy było zdobycie funduszy na zakup szkolnego radiowęzła.

Tekst opracowała pani Monika Morka

 


  

WARSZTATY  INTROLIGATORSKIE

20 stycznia uczniowie klasy V odwiedzili bibliotekę mieszczącą się przy PODN w Wodzisławiu Śląskim. Celem wyjazdu było zapoznanie z księgozbiorem oraz pracą introligatora. Spotkanie z dziećmi rozpoczęło się od ciekawego wykładu na temat historii książki, sposobów oprawiania i zabezpieczania ich przed zniszczeniem. W części praktycznej dzieci dowiedziały się na czym polega praca introligatora. Poznały maszyny introligatorskie:  gilotynę, nożyce i prasę. Każdy uczeń pod czujnym okiem p. Danuty mógł wziąć udział w cyklu oprawiania książki. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Mamy nadzieję, że wkrótce inni uczniowie naszej szkoły odwiedzą bibliotekę i zapoznają się z pracą introligatora.

Zapraszamy do galerii zdjęć!

Tekst opracowała pani Iwona Krzykała


 

 

ZAPRASZAMY RODZICÓW UCZNIÓW KLAS I-VI NA SPOTKANIE OGÓLNE Z PANIĄ DYREKTOR ORAZ NA WYWIADÓWKĘ Z WYCHOWAWCĄ W DNIU 19.01.2016r. O GODZINIE 17.00


 

Podobny obraz

 

Pedagog - mgr Monika Morka

 

konsultacje z rodzicami - w każdy wtorek, środę i czwartek w godzinach 11.30- 12.30 lub w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu

 


 

 

Uczniu, nie bój się pedagoga szkolnego!

 

 

Pedagog szkolny to osoba, dla której najważniejsze jest dobro dziecka.

Mogę zagwarantować Ci, że:

  • nie krzyczę,
  • nie krytykuję,
  • nie oceniam,
  • nie wyśmiewam,
  • nie wydaję osądów

lecz:

  • wysłucham,
  • podpowiem,
  • doradzę,
  • zrozumiem,
  • będę dyskretna.

Pamiętaj, że każdy Twój problem jest dla mnie niezwykle ważny i postaram się zrobić wszystko, aby pomóc Ci go rozwiązać. Szczególnie zapraszam Cię gdy:

  • pojawiła się w Twoim życiu sytuacja, z którą nie potrafisz sobie poradzić,
  • masz problemy w nauce,
  • nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami,
  • masz problemy rodzinne,
  • nie potrafisz nawiązać kontaktu z rówieśnikami,
  • chciałbyś pomóc innym,
  • wpadłeś na świetny pomysł, którego sam nie potrafisz zrealizować,
  • masz problemy osobiste,
  • chciałbyś podzielić się radością lub sukcesem,
  • czeka Cię trudna kartkówka lub sprawdzian, do którego nie potrafisz sam się przygotować,
  • chciałbyś wprowadzić zmiany w życiu szkoły,

oraz w każdej innej ważnej dla Ciebie sprawie.

Zapraszam.

 

Instytucje pomocowe


na terenie powiatu wodzisławskiego

 

 

 

Ośrodek Pomocy Społecznej

Pszów, ul. Traugutta 48, tel. 32 729-10-46,
32 455-75-86

 

 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Wodzisław Śl., ul. Mendego 3, tel. 32 456-19-93

 

 

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Wodzisław Śl., ul. Wałowa 30, tel. 32 455-14-30

 

 

 

 

Powiatowy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia
dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

Wodzisław Śl., ul. Wałowa 30, tel. 455-60-32

 

 

 

Punkt Interwencji Kryzysowej

(doradca ds. społecznych, psycholog, terapeuta rodziny, 
prawnik, pracownik merytoryczny PCPR)

tel. 32 455-14-30, 32 454-71-06

 

 

 

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej 
Centrum Zdrowia Psychicznego
i Terapii Uzależnień AL-MED.

Wodzisław Śl., ul Radlińska 16,
tel. 32 455-04-06, 607-344-397

 

 

 

Biuro Porad Obywatelskich

Radlin, ul. Solskiego 15, tel. 32 453-07-28

 


 

 

 

Ważne telefony

 

 

 

Wodzisławski Telefon Zaufania

733-933-343 (codziennie  8.00-20.00)

 

 

 

Dziecięcy Telefon Zaufania 
Rzecznika Praw Dziecka

800-12-12-12 (codziennie 8.15-20.00)

 

 

 

Ogólnopolski Telefon zaufania 
dla dzieci i młodzieży

116-111 (od poniedziałku do niedzieli 
godz.12.00-20.00- numer darmowy)

więcej informacji www.116111.pl

 

 

 

Rzecznik Praw Obywatelskich

800-676-676,  (22) 55-17-700

 

 

Ogólnopolski Telefon 
Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
„Niebieska Linia”

 

0-801-12-00-02 (płatny pierwszy impuls)

 

 

Ogólnopolski Telefon Zaufania 
Narkotyki-Narkomania

 

0-801-19-99-90 (codziennie 16.00-21.00)


 

 

BIOFEEDBACK

W naszej szkole prowadzone są treningi EEG Biofeedback! Trening taki wykorzystywany jest z powodzeniem w edukacji, zwłaszcza u dzieci z różnego typu trudnościami.

Treningi EEG Biofeedback w szkole szczególnie wykorzystywane będą w celu usprawnienia koncentracji uwagi, spostrzegania, pamięci ucznia jak i jego tempa pracy. Mają także za zadanie wyeliminować stres szkolny i zminimalizować niepożądane zachowania uczniów. Biofeedback ma wspomóc rozwój edukacyjny, społeczny i emocjonalny ucznia.

Co to jest EEG Biofeedback?

EEG-Biofeedback to profesjonalny trening mózgu

EEG-Biofeedback to rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak aby mózg pracował wydajniej i szybciej.

 Sygnał z jednego punktu na głowie pacjenta jest przetwarzany na zrozumiałą dla pacjenta formę graficzną (wykresu, animacji).

Dzięki temu sprzężeniu zwrotnemu pacjent wie, kiedy jest skoncentrowany, a kiedy przestaje się koncentrować. Pozwala to nauczyć się reakcji własnego mózgu i tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie.

Trenuing mózgu wygląda na przykład tak:

Wyobraź sobie, że siedzisz w wygodnym fotelu i patrzysz w ekran komputera. Widzisz tam tor wyścigowy, a na nim wymarzone auto. Ty jesteś jego kierowcą, ale nie siedzisz za kierownicą. Nie dotykasz też ani klawiatury komputera, ani kierownicy. Twoje zadanie polega na prowadzeniu samochodu za pomocą… myśli. Niemożliwe? A jednak. Dzięki metodzie biofeedback można nie tylko bezpiecznie prowadzić wirtualny samochód czy poderwać do startu samolot, ale też sterować własnym ciałem.

W naszej szkole, dzięki nowoczesnemu urządzeniu do terapii EEG Biofeedback uczniowie mogą trenować mózg pod okiem specjalisty – sterują swoimi FALAMI MÓZGOWYMI przebieg animacji komputerowej.

Jak to się dzieje?

Tę metodę treningu mózgu wymyślono dla amerykańskich astronautów. Korzystał z niej także nasz mistrz narciarski Adam Małysz. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to „biologiczne sprzężenie zwrotne”. By rozpocząć terapię, należy spotkać się ze specjalistą z zakresu Biofeedback. A potem zaczyna się seria treningów specjalnie dobranych dla konkretnego ucznia (potrzeba co najmniej dziesięciu, a czasem nawet kilkudziesięciu zajęć). Podczas treningów uczeń podłączony jest do aparatury za pomocą czujników. EEG Biofeedback mierzy rodzaje fal wysyłanych przez nasz mózg. Każdą zmianę tych parametrów widać na monitorze komputera oraz słychać w formie dźwięku. Dzięki temu możemy wpływać na reakcje własnego ciała i świadomie je korygować. Brzmi to tajemniczo, ale jest proste.

EEG Biofeedback polega na intensyfikacji lub wyciszeniu określonych fal wysyłanych przez nasz mózg. Emituje on cztery rodzaje tych fal: alfa, beta, theta i delta. Mają one różne zakresy. W zależności od naszego stanu psychofizycznego jeden typ fal przeważa. Dobroczynna dla mózgu jest fala alfa. Fizjologicznie występuje ona co najmniej dwa razy dziennie: po przebudzeniu i przed zaśnięciem oraz gdy mamy zamknięte oczy. Umysł – uwolniony od nadmiaru wrażeń – jest wówczas zdolny do twórczej pracy i łatwiej zapamiętuje. Terapeuta wie o tym i jeśli potrzeba, żeby umysł wydajniej pracował (bo uczeń ma przed sobą ważny test), dobierze dla nas taki program komputerowy, który zintensyfikuje do pracy fale alfa (albo wyciszy fale beta high odpowiedzialne za stres, napięcie czy lęk).

Jak wygląda trening?

Gdy poddajmy się EEG Biofeedback, do naszej głowy terapeuta przykleja elektrody, które rejestrują fale mózgowe. Na swoim monitorze widzi je w postaci wykresu, czyli może zauważyć, które fale dominują, a które są zbyt słabe. Wie zatem, co wyciszyć, a co stymulować. Następnie wybiera dla nas indywidualny program, który obserwujemy na drugim ekranie w postaci przystępnej animacji. Osoba trenująca może obserwować pracę własnego mózgu i świadomie na nią wpływać. Kiedy wzrasta aktywność mózgu, w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, trenujący otrzymuje nagrodę w postaci punktów, dźwięku i animacja działa. Otrzymywana pozytywna informacja zwrotna motywuje i rozwija pracę mózgu. Fale mózgowe trenuje się również podczas oglądania ulubionego filmu. Zasada jest taka sama i jest to bardzo atrakcyjne. Każdy trening może być inny. Zamiast animacji, uczeń kontroluje bieg filmu otrzymując przy tym informację zwrotną, czy pracuje na określonej częstotliwości fal mózgowych. Gdy tak nie jest, dźwięk się wyłącza lub zatrzymuje się obraz.

Więcej informacji u pedagoga szkolnego!


 

 

 


CIEKAWE STRONY INTERNETOWE DLA UCZNIÓW

Nazwa strony wwwAdres stronyOpis strony
     
Encyklopedia dla dzieci - Heniek  http://www.heniek.org/  Poznawaj i twórz nowe hasła w internetowej encyklopedii dla dzieci. 
Kolorowanki dla dzieci  http://kolorowanki.joe.pl/  Obrazki do pobrania i pokolorowania :) 
Kubuś Puchatek  http://puchatek.pl/  Coś dla fanów Kubusia Puchatka i spółki. 
Dla dzieci  http://dladzieci.pl/  Dużo ciekawych różności dla dzieci. 
Sieciaki  http://www.sieciaki.pl  Dla fanów internetu i bezpieczeństwa w nim. Świetnie zrobiony portal. Polecam! 
Buliba - ciekawe gry!  http://www.buliba.pl/  Strona zawiera wiele interesujących gier, które także uczą. 
Ciufcia!  http://ciufcia.pl  Interesujące gry dla dzieci! 
Dyktanda  http://www.dyktanda.net/  Chcesz poćwiczyć zasady pisowni oto strona dla Ciebie. 
Matematyka w grach  http://www.matematykadladzieci.pl/  Gry dla poćwiczenia matematyki! 
Kolorowanki do wydruku  http://www.kolorowe-obrazki.pl/  Na tej stronie możesz znaleźć obrazki do wydrukowania na drukarce i pokolorowania. 
Różne gry online  http://www.edukacyjne-gry.pl/  Różne rodzaje gier online! 
Kuchnia dla dzieci  http://tajemniczakuchnia.pl/  Zwierzaki z potraw do zjedzenie i inne pyszności :D 
Wiesze dla dzieci  http://www.wierszedladzieci.pl/  Wiersze dla dzieci i nie tylko! 
Planeta energii  http://www.planetaenergii.pl/  Ciekawie o elektryczności! 
Gry i zabawy dla dzieci i dorosłych http://www.learningApps.org Opis różnych gier i zabaw dla dzieci. 
Origami  http://www.origami.art.pl/  Coś dla wielbicieli origami. Czyli co można wyczarować z papieru. 
Angielski dla dzieci  http://www.anglomaniacy.pl/  Język angielski na wesoło dla dzieci. 
Muzyka dla dzieci  http://www.muzykotekaszkolna.pl/  Twórz własną muzykę i zobacz jak robią to inni. 
Wirtualne muzeum  http://www.googleartproject.com  Wirtualne zwiedzaniu muzeów z całego świata! 
Kulturalny plac zabaw  http://www.kulturalnyplaczabaw.pl  Bajki, filmiki, muzyka, piosenki, teksty, puzzle i inne. 
Budowa ludzkiego ciała  http://www.zygotebody.com/  Poznaj jak zbudowane jest ludzkie ciało. 
Godzina programowania  http://code.org  Programowanie dla dzieci. Labirynt z Angry Birds! 
Dla dzieci od 1 do 3 klasy  http://www.zyraffa.pl  Gry i zabawy dla dzieci z klas od 1 do 3. 
Nauka języków obcych  https://www.duolingo.com/pl  Nauka różnych języków. 
Geogebra  http://www.geogebra.org/cms/pl/  Program o geometrii dla dzieci. 
Tux Paint  http://www.tuxpaint.org/  Program do rysowania dla dzieci. 
Ortofrajda  http://www.ortofrajda.pl/  Ćwiczymy ortografię! 
Ortografka  http://www.ortografka.pl/  Ortografia na wesoło! 
Mimowa  https://www.mimowa.pl/ Logopedia na wesoło! 
Kursy bezpieczeństwa w internecie dla dzieci  http://fdn.pl/kursy/  Kursy dla dzieci o bezpiecznym używaniu internetu. 

Jak co roku zachęcamy uczniów naszej szkoły do przyłączenia się do akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy-Uczennice Samorządu Uczniowskiego aż do piątku 8.01.2016r. będą odwiedzały klasy z puszką prosząc o wsparcie dla WOŚP. Każdy kto wspomoże akcję otrzyma serduszko!

Szczegóły akcji: http://www.wosp.org.pl/final


 

ZABAWA KARNAWAŁOWA

RADA RODZICÓW ORGANIZUJE ZABAWĘ KARNAWAŁOWĄ W DNIU 23.01.2015r.

ZAPISY W SEKRETARIACIE SZKOŁY LUB U PANI PRZEWODNICZĄCEJ RADY RODZICÓW.

ZAPRASZAMY!!


 

INFORMACJA O DYŻURACH

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Pszowie informuje, że w dniach wolnych od zajęć dydaktycznych (23.12.2015r., 28.12.2015r., 29.12.2015r., 30.12.2015r., 31.12.2015r.) w Szkole Podstawowej nr 2 w Pszowie odbywają się dyżury w świetlicy szkolnej od godziny 7.30


 

JASEŁKA 2015

Maleńka miłość w żłobie śpi, 
Maleńka Miłość przy Matce Świętej. 
Dziś cala ziemia i niebo lśni 
dla tej Miłości maleńkiej...




Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy okres w roku, na który długo czekają nie tylko dorośli, ale również  dzieci. JASEŁKA  w  wykonaniu  uczniów wprowadziły nas w świąteczny nastrój. Dzieci w przepięknych strojach występowały przed kolegami szkolnymi a następnie przed zaproszonymi gośćmi. Salę zdobiła piękna dekoracja. Publiczność po raz kolejny mogła przeżyć niesamowite wrażenia z pięknym przesłaniem. Kolorowe postacie z różnych bajek: „Jaś i Małgosia”, „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”, „Kopciuszek”, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, w ramach projektu „Książki naszych marzeń”  zaprosiły widzów do zaczarowanego świata baśni i bajek. Postacie przypomniały, że to właśnie książki zawierają wiele cennych życiowych rad. Dzieci powinny doświadczyć przyjemności z czytania, odkryć w nim atrakcyjny sposób zdobywania wiedzy o świecie, rozwijania zdolności i zainteresowań, a także spędzania wolnego czasu.

Wszyscy w skupieniu obejrzeli jasełka, które w doskonały sposób odnosiły się do współczesności, przypominając o tym, co najważniejsze : o rodzinie, przyjaciołach miłości, szacunku dla ludzi i gotowości niesienia pomocy. Gra małych aktorów  była  pełna otwartości, szczerości,  prostoty i ciepła.


WESOŁYCH ŚWIĄT ŻYCZĄ UCZNIOWIE I NAUCZYCIELE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W PSZOWIE

 

 

Tekst opracowały panie Bogusława Konieczny i Monika Morka

 


 

WYSTAWA  KSIĄŻEK NASZYCH MARZEŃ

11  grudnia 2015r. w pracowni polonistycznej i szkolnej bibliotece została zorganizowana wystawa blisko 100  książek zakupionych w ramach  programu „Książki naszych marzeń". Większość tytułów to propozycje naszych uczniów. Podczas wystawy dzieci wszystkich klas mogły wziąć nowe książki do ręki, przejrzeć je, zapoznać się z krótką recenzją. Prezentacja zaciekawiła wielu uczniów, którzy z zainteresowaniem szukali w nowościach książek dla siebie. Największą popularnością cieszyły się nowe wydania „ Harrego Pottera” , „ Dziennika cwaniaczka”, „ Charliego i fabryki czekolady” a także „Bolka i Lolka” w nowej odsłonie czy przygód  Miziołków. Wszyscy starsi uczniowie ucieszyli się, że będą mogli przeczytać „Magiczne drzewo" Andrzeja Maleszki. Młodszym dzieciom szczególnie przypadły do gustu przygody Franklina oraz Martynki. Dzieci z niecierpliwością czekały na dzień, w którym mogły wypożyczyć książki do domu.

Życzymy im przyjemnego czytania i zapraszamy do szkolnej biblioteki!

Tekst opracowała pani Iwona Krzykała


 

MIKOŁAJKI 2015

Niesamowitą niespodziankę zrobił uczniom naszej szkoły Święty Mikołaj,

który zjawił się podczas apelu na holu w dniu 7.12.2015r.

Rada Rodziców ufundowała słodki poczęstunek dla każdego ucznia a

klasy młodsze obejrzały w tym dniu film animowany.

Starsi uczniowie spotkali się z podróżnikiem, panem Arkadiuszem Sycha, który przekazał im cenne wiadomości uzyskane podczas odległych wypraw oraz zaprezentował liczne zdjęcia, które zachwyciły wszystkich uczestniczących w prelekcji.

Tekst opracowała pani Monika Morka

 

 


 

 

 

 

WYSTĘPY W PARKU JORDANOWSKIM

 

 

Grupa teatralna oraz zespoły taneczne miały okazję zaprezentować swoje umiejętności na jarmarku,

który odbył się 5.12.2015r. w Pszowie.

Uczniowie pięknie wystąpili, umilając czas przybyłym na jarmark ludziom zarówno z Pszowa, jak i z okolicznych miast.

 

Tekst opracowała pani Monika Morka

 

 


 

 

W dniu 2.12.15 r.do naszej szkoły przybyła pani S. Kolorz. Pani Stefania opowiadała uczniom naszej szkoły o Ziemi Świętej o śladach, które zostawił Jezus.

Najważniejsze, co uświadomili sobie uczniowie oglądając zdjęcia to, to, że miejsce ,w którym należy szukać Jezusa jest serce każdego z nas.

Tekst opracowała pani  Grażyna Mojżysz

 

 

 


 

„KSIĄŻKI  NASZYCH MARZEŃ”

Nasza szkoła bierze udział w  projekcie Ministerstwa Edukacji Narodowej „Książki naszych marzeń” . Głównym celem programu jest wzbogacenie oferty książek bibliotek szkolnych o atrakcyjne dla uczniów tytuły, promocja czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji i zainteresowań czytelniczych.

W czerwcu w ubiegłym roku szkolnym zebraliśmy propozycje książek, które dzieci chciałyby znaleźć na półce w naszej bibliotece szkolnej. Za pieniądze z programu szkoła zakupiła książki za kwotę 1628,56 zł, które nie są podręcznikami. Książki te swoją fabułą mają rozbudzać ciekawość młodego czytelnika otaczającą go rzeczywistością i inspirować do twórczego działania.

W ramach programu realizowane będą wystawy, lekcje biblioteczne, przedstawienia teatralne na rzecz zwiększenia zainteresowania czytaniem. Odbędzie się spotkanie z rodzicami na temat wpływu czytania na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Przewidziana jest również współpraca biblioteki szkolnej z  biblioteką publiczną. Biblioteki wspólnie zorganizują spotkanie z twórcą literatury dziecięcej i młodzieżowej jako wydarzenie służące popularyzacji i promocji czytelnictwa.

Tekst opracowała pani Bogusława Konieczny


Wszyscy uczniowie 1.12.2015r. przynieśli czerwone wstążki i na wybranych lekcjach dowiadywali się:

Co to jest HIV i AIDS?
HIV jest skrótem dla angielskiego określenia dla wirusa wywołującego brak odporności immunologicznej /Human Immunodeficiency Virus/.

Nasz organizm wyposażony jest w mechanizm obronny – system immunologiczny, który zwalcza atakujące nas infekcje oraz choroby.

HIV powoli osłabia ten system, aż do jego ostatecznego zniszczenia. Wirus może przez wiele lat dokonywać uszkodzeń w systemie immunologicznym, zanim osoba zakażona zacznie chorować.

Osoba żyjąca z HIV może mieć dobre samopoczucie i nie wiedzieć nawet o tym, że jest zakażona wirusem. Zakażenia HIV nie można rozpoznać po wyglądzie!

 

Jak możemy się zarazić HIV?
Żeby kogoś zakazić, wirus musi pokonać naturalne ochronne bariery ciała, do których należ skóra i śluzówki. Możliwości do inwazji wroga stwarzają skaleczenia, otarcia, uszkodzenia śluzówek. Najczęściej do zarażenia dochodzi przez krew, dlatego pilnuj swoje dziecko, aby nie użwało cudzych szczoteczek do zębów, pilników do paznokci, uważało na możliwość skalczeczenia cudzą maszynką do golenia, czy innym przedmiotem codziennego użytku, którym łatwo się zranić. Przestrzegaj dziecko, aby nie podnosiło z ulicy igieł i strzykawek, kawałków potłuczonych butelek, czy jakiegokolwiek innego szkła. Jeżeli wyjeżdzasz na wakacje do krajów, gdzie stan sanitarny oraz poziom służby zdrowia jest bardzo niski, a dziecko z jakiś powodów trafi do szpitala uważaj podczas przetaczania krwi czy podawania leków krwiopochodnych. Podczas ciąży, porodu czy karmienia również może dojść do zakażenia dziecka HIV, gdy matka jest nosicielką wirusa. Wirusem można się zarazić poprzez niezabezpiecznone stosunki seksualne, o czym dzieci powinny się dowiedzieć w późniejszym wieku od swoich rodziców.

Jak nie możemy zarazić się wirusem HIV?
1) W przeciwieństwie do grypy wirus HIV nie jest przenoszony przez kaszel czy kichanie.
2) Nie można zakazić się przez ukąszenie owada.
3) Nie zarazimy się od psów, kotów i innych zwierząt domowych.
4) Nie dojdzie do zakażenia przez łzy lub ślinę.
5) Nie można się zakazić przez codzienny kontakt:
podanie ręki, deskę sedesową, zwyczajowy pocałunek
wspólne używanie naczyń stołowych, sztućców, serwetek, wspólne używanie bielizny pościelowej, wspólne mieszkanie z nosicielem wirusa HIV, wspólną pracę, wspólne spożywanie posiłków czy łzy.
6) Nie zarazimy się podczas masażu, oddając krew, używając nowych lub prawidłowo sterylizowanych igieł.

 

Tekst opracowała pani Monika Morka

 


 

Projekt klasy III

„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”

Klasa III bierze udział w projekcie Fundacji Banku Ochrony Środowiska „Zdrowo jem, więcej wiem”.  Projekt ten ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Działania związane z jego realizacją koncentrują się wokół troski o zdrowie młodego pokolenia.

Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.

W sezonie jesiennym w ramach działań projektowych w klasie III zostały przeprowadzone m. in. zajęcia lekcyjne „Smacznie – zdrowo – kolorowo”, których celem było uświadomienie dzieciom, że warzywa i owoce mają dużą wartość odżywczą, a ich obecność w codziennej diecie jest niezbędna. Trzecioklasiści poznali również wybrane witaminy i dowiedzieli się, jaki jest ich wpływ na organizm człowieka.

Podczas kolejnych zajęć na temat spożywania śniadań uczniowie dowiedzieli się, jaka jest zależność pomiędzy właściwym odżywianiem się, a osiąganiem sukcesów w szkole. Uświadomili sobie, że to właśnie śniadanie jest podstawowym posiłkiem w ciągu dnia.

Inne działania przeprowadzone w ramach tej części projektu to konkursy. Utrwalając wiadomości uzyskane podczas zajęć dzieci w ramach konkursu „Baw się z  nami – owocami, warzywami” napisały 19 historyjek opowiadań i wierszy, w których w zabawny sposób ukazały przewagę warzyw i owoców nad słodyczami.

Zdobywając wiedzę w szkole, uczniowie spędzają dużo czasu, siedząc w ławkach, słuchając nauczyciela, pisząc, czytając. Wymaga to dużej koncentracji uwagi i wytężonej pracy mózgu. Konieczny jest zatem relaks. Najbardziej polecana i sprawdzona forma relaksu to aktywność fizyczna, czyli ćwiczenia, gry i zabawy.

Kolejnym zadaniem konkursowym było  wymyślenie zestawu śniadaniowego, który będzie zdrowy i pożywny. Uczniowie III klasy wiedząc, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, szczególnie dla ucznia, wykazali się inicjatywą w przygotowaniu śniadania – najpierw na rysunku, a następnie wykonując kolorowe, pachnące, apetyczne kanapki.

Zapraszamy do galerii zdjęć!

Tekst opracowała pani Ewa Mąka